کد خبر: ۱۸۱۵
۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مسجدی که فقط محل سجده نیست

مسجد امام حسن مجتبی(ع) یکی از قدیمی‌ترین مساجد منطقه 5 است که کلنگ ساخت آن در سال 1348 به زمین زده شده و در سال 1352 به بهره‌برداری رسیده است .این مسجد از دیرباز از مساجد فعال منطقه بوده است به طوری که در ایام فعالیت‌های انقلابی سال 1356 و 1357 هم مشارکت داشته است و قبل از انقلاب محل تجمع افراد انقلابی بوده است. همچنین یکی از مساجدی است که راهپیمایی‌های اول انقلاب مشهد را پوشش می‌داد. بعدها نیز از اولین مساجدی شد که اعزام افراد برای جبهه از آن انجام می‌شد. مسجد امام حسن مجتبی(ع) نبش خیابان امت 25 در محل تقاطع بولوار امت و خیابان شهید علیمردانی قرار دارد.

مسجد امام حسن مجتبی(ع) یکی از قدیمی‌ترین مساجد منطقه 5 است که کلنگ ساخت آن در سال 1348 به زمین زده شده و در سال 1352 به بهره‌برداری رسیده است .این مسجد از دیرباز از مساجد فعال منطقه بوده است به طوری که در ایام فعالیت‌های انقلابی سال 1356 و 1357 هم مشارکت داشته است و قبل از انقلاب محل تجمع افراد انقلابی بوده است. همچنین یکی از مساجدی است که راهپیمایی‌های اول انقلاب مشهد را پوشش می‌داد. بعدها نیز از اولین مساجدی شد که اعزام افراد برای جبهه از آن انجام می‌شد. مسجد امام حسن مجتبی(ع) نبش خیابان امت 25 در محل تقاطع بولوار امت و خیابان شهید علیمردانی قرار دارد. از این‌رو و همچنین به سبب تراکم منطقه همیشه پررونق بوده و خواهد بود. متراژ مسجد 1000 متر و شامل زیرزمین، همکف و بالکن است. 

 

از بسیج فلج اطفال تا جهاد سازندگی

عبدالرضا طیبی، عضو هیئت امنای مسجد امام حسن مجتبی (ع) و عضو شورای محله حسین‌آباد از سال 60 در این مسجد فعالیت داشته است و در توضیح فعالیت‌های مسجد می‌گوید: مسجد امام حسن مجتبی(ع) برگزاری بسیاری از مراسم مذهبی و ملی در منطقه را به عهده گرفته است. از بسیج فلج اطفال تا جهاد سازندگی. بیشتر فعالیت‌های مسجد مردمی و به صورت داوطلبانه بوده است. برای مساجد منابع خاص مالی در نظر گرفته نشده است و تمام فعالیت‌ها با کمک خود مردم انجام می‌شود. 

در مراسمی مثل ایام محرم یا شب‌های قدر مردم برای برگزاری مناسب برنامه‌ها شرکت می‌کنند، از سیاه‌پوش کردن مسجد تا پخت نذری و دعوت مداحان. از اتفاقات خوب دیگر این مسجد حضور نوجوانان در برنامه‌های مختلف است، از توزیع قرآن که هر شب در مسجد یک صفحه از آن قرائت می‌شود تا فعالیت‌هایی مثل اردوهای ورزشی و تفریحی یک روزه. یکشنبه‌ها جلسه قرآن داریم، دوشنبه‌ها تفسیر قرآن با حضور حاج آقا سیدمحمد مهدی حسینی که امام جماعت شب مسجد هستند، برگزار می‌شود. 

 

 

نماز جماعت ظهر و شب‌های چهارشنبه جلسه‌ای با حضور بانوان در زمینه‌های مختلف اخلاقی، اجتماعی، مذهبی و احکام با سخنرانی حاج آقا حسینی انجام می‌شود. صبح‌های جمعه هم دعای ندبه را برگزار می‌کنیم. یاد شهدای محله را زنده نگه می‌داریم. افزون بر موارد ذکر شده، انجام برنامه‌های ورزشی 3روز در هفته در زیرزمین مسجد و عزاداری‌های هیئت جان‌نثاران امام حسن مجتبی(ع) که یکی از قدیمی‌ترین هیئت‌های مشهد است نیز در این مسجد برقرار است.
بعد از صحبت‌های طیبی، سراغ حسینی امام جماعت و عضو هیئت امنای مسجد امام حسن مجتبی(ع) می‌رویم تا درباره برگزاری جشن‌های عید غدیر در این مسجد توضیحاتی ارائه دهد. حسینی بیان کرد: برعکس سال‌های گذشته جشن امسال از عید قربان تا عید غدیر و به مناسبت دهه ولایت برگزار شد. این برنامه هر شب بعد از نماز مغرب و عشا و با سخنرانی آغاز شد و در ادامه نیز مولودی‌خوانی داشتیم. هدف؛ بزرگداشت عید غدیر است. 

مباحث و محور گفت‌وگوها درباره عید غدیر و امامت حضرت علی(ع) است. اجرای سرود و نورافشانی، بخش‌های دیگر این مراسم است.
حسینی افزود: در مراسم عزاداری و ذکر مصیبت احساسات مردم با گریه بیشتر تحریک می‌شود تا زمان شادی بنابراین در این مراسم تعلیم و تربیت بیشتر اتفاق می‌افتد در حالی که می‌توان با فرهنگ‌سازی در جشن‌ها مباحث آموزشی را نیز به مخاطبان ارائه داد و ترویج کرد. باید با شادی ائمه شاد و با اندوه آن‌ها اندوهگین باشیم. همان‌طور که امت اسلامی به حزن و اندوه نیاز دارد به شادی هم نیاز دارد و باید جایگاهش مشخص شود. به همین علت تصمیم گرفتیم برای جشن‌های دهه ولایت سخنران دعوت کنیم و مباحث آموزشی درباره غدیر را به مخاطبان ارائه دهیم. 

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44